Słucham Dziewczyny o
włosach jak len Debbusego (La fille aux cheveux de lin)
i staram się wyobrazić, mieć przed oczami tę dziewczynę. Wtedy, w fin de
siècle, życie było bliższe wsi, a wieś sama była bliżej tradycyjności. Lecz ja
dziś nie wiem dokładnie jak wygląda len. Dlatego kołują mi w myślach różne
możliwe rodzaje włosów. W końcu znalazłem odpowiednią fotografię:
Takie więc miała włosy. Momentalnie też, jak
gdyby to było oczywiste, wyobraźnia domyśla twarz, ta muzyka podpowiada kim ona
jest. Poematy ilustracyjne – muzyka programowa – przedstawiają zwykle burzę,
sabat czarownic, bal, i inne wielce złożone zjawiska, ta zaś muzyka łagodnie
wyraża osobowość prostej dziewczyny – ona taka jest inspiracją dzieła
sztuki, taka jest piękna.
Każdy pianista trochę inaczej ją sobie wyobraża, na co wskazuje odmienne tempo,
artykulacja. Władysław Szpilman gra ją jak dziewkę, w dzieciństwie bardzo
zawadiacką, a teraz poważniejącą. Werner Haas gra dziewczynę opanowaną,
medytującą. U Krystiana Zimmermana jest całkiem zagapiona i trudno jej złapać
kontakt z otoczeniem, najchętniej patrzyłaby w dal. Wszystkie mają wspólny rys,
właśnie tę ponadziemność (jako przeciwstawienie przyziemności), oraz podobanie
się samej sobie, czyli pewną samowystarczalność.
Zajrzałem do nut. Oznaczenia tempa są niestandardowe, jakby Debussy rzeczywiście
bardziej skupił się na opisaniu dziewczyny niż tempa: „Très
calme et doucement expressif” – bardzo
spokojnie ale łagodnie ekspresyjnie; „Murmuré et en retenant peu à peu” – wyszeptane
(czas przeszły) i powstrzymane po trochu;
„Cédez” (ostatni takt frazy) – poddając się.
Ze strony muzycznej utwór jawi się jako wariacja na jedną nutę, tę pierwszą,
przedłużoną. Ciekawe momenty, takie dla których słucha się danego utworu,
przeważnie występują gdzieś w środku, trzeba na nie cierpliwie poczekać. W La fille aux cheveux de lin
ten moment, to zagapienie-oddane-muzyką, jest na samym początku; jest tym
początkiem. Nic dziwnego, że utwór podoba się (przynajmniej u mnie tak było) od
najsampierwszego odsłuchania. Lecz to również zapewne per analogiam do rzeczywistego pierwowzoru.
Wł. Szpilman:
http://w801.wrzuta.pl/audio/3BbwsIdtluh/wladyslaw_szpilman_dziewczyna_z_wlosami_jak_len_-_claude_debussy
W. Haas:
http://w124.wrzuta.pl/audio/4lJ37VMk06A/debussy_-_preludium_-_dziewczyna_o_wlosach_jak_len
K. Zimmerman:
https://www.youtube.com/watch?v=TEdSdtztfLQ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz